Avui, què fem per sopar?

AVUI, QUÈ FEM PER SOPAR?

Un dia i un altre se’ns presenta aquest dilema o aquesta pregunta que ens fan els nostres fills plens de curiositat sobre el que prepararem per a aquest últim àpat del dia. I tot i que sabem que és molt important alimentar-nos bé per tenir tots els nutrients, estem cansats, potser no hem tingut temps d’anar a comprar i les idees se’ns esgoten. La programació de menús és una gran eina per facilitar-nos la vida i també per ajudar-nos a menjar millor.

Hidrats de carboni, proteïnes, greixos, vitamines, minerals, fibres… tot ha d’estar a la nostra dieta, però cada tipus de nutrient en la quantitat justa. Aquesta quantitat l’obtenim quan la nostra dieta és equilibrada, suficient i variada, incorporant tot tipus d’aliments. Fruites, verdures, cereals i pa integrals i oli d’oliva cada dia, fruits secs, llegums, ous, carn i peix algunes vegades a la setmana, i altres aliments de forma més ocasional com poden ser els dolços, els fregits, etc. L’equilibri nutricional l’aconseguirem quan incorporem tots els grups d’aliments a la nostra dieta.

Què podem fer? És molt pràctic tenir pensat per avançat què soparem cada dia de la setmana, sempre en funció del que dinem al migdia. Els que teniu nens que es queden a dinar al menjador de l’escola podeu agafar el menú escolar com a referència per organitzar sopars que el complementin. Com? Doncs procurant no repetir aliments entre migdia i nit, per exemple, si al dinar han menjat pasta i carn, a la nit podem fer verdura i peix (o ou). D’aquesta manera durant la setmana aconseguirem la màxima varietat d’aliments i per tant la nutrició més completa.

Aquesta programació setmanal pot ser genèrica o més detallada, com vosaltres preferiu, però el nostre consell és que sigui el més concreta possible, ja que així podreu programar també la compra i tenir sempre aquells aliments que us fan falta per a fer un sopar com cal.

ORGANITZACIÓ DE MENÚS = ÀPATS I SOPARS SALUDABLES

A més, és molt útil tenir unes quantes receptes molt senzilles a fer per a cada tipus d’aliment, per exemple, les mongetes tendres de primer plat les podem preparar amb patata, pastanaga i ou dur, o saltejades amb pernil o tèbies amb tonyina en llauna. El pit de pollastre el podem fer un dia a la planxa amb orenga, un altre dia amb curri i un altre dia, ocasionalment, arrebossat.

És molt útil també tenir un fons de nevera o rebost amb aliments bàsics que ens poden solucionar un sopar. Per exemple, podeu tenir sempre pots de llegums cuits per fer una amanida tèbia de llenties o un acompanyament amb mongetes blanques, també patates per fer al forn, i altres bàsics com ous, peix blanc congelat, enciam, pèsols cuits en llauna, brou envasat, etc.

Una altra cosa molt important és que el que prepareu per sopar serveixi per a tots els de la casa, pels nens i també pels grans, no té cap sentit fer esforç doble preparant plats diferents o no aprofitar l’esforç de fer sopar pels nens per tal que els adults també sopin bé. Moltes famílies a vegades manifesten algunes conductes que no són coherents com “fem el sopar pels nens i després els grans sopem qualsevol cosa”. Doncs sopeu bé grans i petits i a més, si podeu, tots plegats, especialment quan els nens ja deixen de ser bebès.

L’organització dels menús familiars és una inversió en salut, estalvia temps i ens aporta un moment més de poder gaudir del menjar i de la companyia dels nostres fills. Durant aquest any a les nostres xerrades parlarem d’aquest aspecte tan important i pràctic, i també us podreu endur un exemple de planificació setmanal per a la vostra família. No hi falteu!

La nostra agenda la trobareu actualitzada al nostre blog http://gananutricion.blogspot.com.es

Per Laura Isabel Arranz. Doctora en Alimentació i Nutrició.

0

You may also like...