Com motivar els nostres fills perquè llegeixin?
Un dels problemes més habituals que ens trobem a casa i a les escoles és la falta de motivació dels nens cap a la lectura. No és un problema menor, ja que són múltiples els estudis que vinculen la lectura amb l’èxit escolar, el desenvolupament de la imaginació, el benestar personal, l’adaptació a canvis, etc. Però com podem fer que els nostres fills gaudeixin llegint? Com podem oblidar-nos de la famosa disputa diària de…:
-Has llegit ja les dues pàgines del llibre?
-No.
-Doncs fins que no les llegeixis no pots aixecar-te i anar a jugar.
La resposta demana afrontar el problema des de dos àmbits, l’escolar i el familiar.
Des dels col·legis s’estan començant a dur a terme iniciatives innovadores, en les quals els nens relacionen lectura i joc. Un exemple d’això és “l’aula de racons” que s’ha engegat des del Col·legi Cor de Maria de Mataró. Si ha dissenyat una sala que recrea un CAP, una farmàcia… i en la qual els nens, a través del joc, s’autoplantegen preguntes, les quals són resoltes mitjançant la lectura de llibres i contes que tenen a la seva disposició. Així, per exemple, han descobert que la sang no fa mal, la funció dels ossos i els seus noms, etc. D’aquesta forma el nen vincula lectura i joc, i inconscientment associa el fet de llegir com una font enriquidora del joc. Els resultats d’aquesta i altres iniciatives són molt esperançadors, ja que els nens descobreixen que amb la lectura el joc es fa més divertit.
Des del punt de vista familiar s’ha d’abordar la situació d’una forma similar, associant la lectura amb plaer i no com a obligació. Per a això, el paper dels pares és fonamental, ja que al principi han de ser els que fomentin la iniciativa per llegir. El primer és crear-los un ambient de lectura, i per a això n’hi ha prou amb escollir un racó de casa on col·locar uns coixins, una manta… i uns llibres o contes adequats a l’edat del nen. Ells han de participar en l’elecció del racó de lectura, la decoració d’aquest, l’elecció dels llibres o contes… Tot això respon a una senzilla pregunta, com estàs més còmode llegint, assegut i sense moure’t o tombat i abrigallat per uns coixins?
Una vegada creat l’ambient idoni, el paper com a pares haurà de ser el d’acompanyar-los en la lectura, convidant-los a participar del joc de la lectura. Per a això podem proposar-los accions com disfressar-se del protagonista del llibre o conte, recrear el llegit en un petit teatre…
L’excusa de no disposar de suficient temps no és vàlida, ja que ells crearan el racó, ells escolliran els llibres, ells decidiran si es disfressen o prefereixen fer un dibuix… mentre que la labor com a pares consistirà a acompanyar-los durant aquest procés. A poc a poc els petits aniran guanyant autonomia i acabaran per realitzar tot el procés ells sols. El petit esforç inicial tindrà la seva recompensa i la disputa diària passarà a ser:
– El sopar està llest!
– Un moment que acabo de llegir aquesta pàgina.
T’atreveixes a intentar-ho? Els teus fills t’ho agrairan tota la vida i tu gaudiràs de veure’ls entusiasmats amb la lectura.
Josep García. Psicòleg i Mestre d’Educació Primària.