La intel·ligència emocional a la infància
Què és la intel·ligència emocional?
És la capacitat de controlar i regular les emocions d’un mateix per resoldre els problemes de forma pacífica, obtenint un benestar per a un mateix i per als altres.
Existeixen una sèrie de característiques bàsiques que defineixen a una persona emocionalment intel·ligent, tals com posseir un grau d’autoestima elevat, ser positiu, saber donar i rebre i tenir empatia envers els altres.
Reconèixer els mateixos sentiments és crucial a l’hora de potenciar la intel·ligència emocional d’un mateix. Expressar els sentiments positius i negatius, controlar els sentiments, les il·lusions i motivacions i la recerca de l’equilibri entre l’exigència i la tolerància són elements claus per ser una persona emocionalment intel·ligent.
Tothom té dificultat per superar les frustracions, les derrotes… i tenir valors alternatius i estratègies per assolir l’èxit són capacitats pròpies d’una persona intel·ligentment emocional.
Tenir autocontrol emocional, és a dir, la consciència d’un mateix i l’autoregulació així com l’automotivació ajuden a establir relacions interpersonals i desenvolupar habilitats socials que enforteixen a l’individu al dia a dia a afrontar tot tipus de situació.
Les estratègies per estimular la intel·ligència emocional en els nens són:
– Donar nom als sentiments: Ser capaços d’anomenar les emocions ajuda a reconèixer-les. Saber què és el que sentim ens capacita per entendre millor el que ens passa.
– Relacionar els gestos amb els sentiments: És important que els nens aprenguin a identificar les emocions de les altres persones i així desenvolupar l’empatia.
– Orientació: Si un nen reconeix les seves emocions, sap com afrontar-les.
– Ensenyar amb exemples: És la millor manera perquè un nen entengui com expressar-se adequadament sense causar danys.
Per Miriam Turon López. Responsable Comunciació Servei Salut Mental.