Funció visual i aprenentatge.
La part essencial del desenvolupament visual arriba aproximadament als sis/set anys. El primer cicle de primària ens planteja una sèrie de qüestions:
Està l’infant visualment preparat per iniciar l’aprenentatge de la lectura i de l’escriptura?
Quines condicions d’eventuals dificultats caldria vigilar?
Estadísticament, entre el 20 i el 25% dels nens presenta dificultats en l’aprenentatge escolar, i d’aquest percentatge excloem els relacionats amb limitacions de la intel·ligència, alteració emocional o la falta de motivació.
El 70% del que un nen aprèn en el col·legi es fa a través del sistema visual, els ulls. Si hi ha qualsevol interferència en les habilitats visuals, el nen no pot desenvolupar tot el seu potencial. El seu desenvolupament visual influeix directament en el seu rendiment. Cal estar segur de si la causa del baix rendiment és deguda a una causa visual.
Les dificultats visuals que poden afectar directament en l’aprenentatge són: La Qualitat de visió, L’Eficàcia visual i el Processament de la informació visual.
La qualitat de visió i l’eficàcia visual corresponen a la capacitat de veure de forma nítida i confortable, sense fatiga; El processament de la informació visual correspon a la capacitat d’obtenir i utilitzar correctament aquesta informació, és a dir, entendre el que veu perquè la visió sigui completa.
Quins són els possibles símptomes o signes:
- Qualitat de visió i eficàcia visual:
- Saltar paraules o saltar una línia en llegir.
- Rellegir paraules o frases.
- Utilitzar el dit per saber on està llegint.
- Fatiga o cansament després d’utilitzar la distància d’aprop.
- Tenir ulls vermells, llagrimeig, mals de caps.
- Veure les lletres que ballen, borroses o dobles.
- Manifestar pèrdua de concentració quan llegeix o escriu.
- Fregar-se els ulls.
- Tapar-se un dels ulls.
- Apropar-se més de el normal.
- Torçar el cap.
- Processament de la informació visual.
- Confon paraules semblants.
- No sap reconèixer petites diferències.
- Poca capacitat per a recordar i visualitzar el que ha llegit.
- Mostra dificultat en la comprensió de text.
- Omet paraules quan llegeix.
- Fa errades quan copia.
- Té dificultats quan lletreja
- Té dificultats a recordar visualment.
- Té dificultats en tasques que requereixen més d’un pas.
Si els pares o professors detecten que l’infant mostra alguns dels signes esmentats anteriorment, és molt recomanable que s’interessin en què l’infant faci un examen visual complet, tant d’eficàcia com de percepció visual, i d’aquesta manera valorar quines són les àrees que podrien estar dificultant el procés de la visió i l’aprenentatge en l’infant. I si totes les àrees i habilitats visuals i perceptuals estan treballant de forma conjunta i eficaç.
Mitjançant la Teràpia visual tractem tant les habilitats com els problemes de percepció visual. Proporciona al pacient l’oportunitat d’aprendre a utilitzar la seva visió de la forma més eficient possible. Quan es treballa el sistema visual de forma eficaç, es pot rebre, processar i comprendre millor la informació visual que ens envolta.
Aquesta mena d’exàmens i tractaments els realitzem a Federòpics Lloret de Mar.
Per Belén Fernández Guillén. Col. 18308. Diplomada en Òptica-Optometría. Màster clínic en optometria i Terapia Visual. Membre ACOTV de l’Ass. Cat. de Teràpia Visual.