Gamificació. Com ensenyar als teus fills història, llengües, matemàtiques … jugant?
Recentment va tenir lloc a Barcelona el congrés mundial de “gamificació”, passant inadvertit per a la immensa majoria de la població. Aquesta nova tendència, a la qual poc a poc es van sumant seguidors, consisteix en afrontar nous aprenentatges a través del joc (game).
Jugar és una activitat plaent, lúdica, motivadora… i de la qual, tant adults com nens, vam participar. Som experts jugadors, forma part de l’ésser humà, de poker, de Lego, de plastilina, de futbol, de videojocs, de ninots i nines … Cadascú té el seu joc favorit i amb el que més gaudeix.
D’altra banda, i fins a l’actualitat, els coneixements i aprenentatges s’han vist, plantejat i executat com una cosa “molt més seriosa” que el joc. Allò acadèmic i el plaer s’entenien com coses diametralment oposades. Durant les hores de classe s’aprèn, i a l’hora del pati es juga.
Des de fa uns anys, s’estan posant en pràctica diferents estudis en què es conjuguen les dues parts, plantejant els nous aprenentatges a través de jocs lúdics. Els resultats són espectaculars, augmentant la capacitat d’aprenentatge, alhora que es redueix el temps d’assimilació. Tot això banyat amb altes dosis de motivació i creativitat.
Qui va dir que la història només s’aprenia a força de clavar colzes? Per cert, pregunta’t si recordes que és el tractat de Tordesillas. Si la teva resposta ha estat “No”, és que vas clavar molts colzes per aprovar l’examen però no vas aprendre res. L’objectiu de la gamificació és transformar aquests tediosos llibres d’història, llengua, matemàtiques,… en jocs en què els nens i nenes gaudeixin de la seva pràctica i alhora adquireixin coneixements. Per què no fer un joc de rol on es simuli la batalla de Trafalgar? Per què no crear un videojoc en què en comptes de construir un poblat, reconstrueixis la història de la teva ciutat? Per què no fer servir el Candy Crush per estudiar probabilitat, estadística i càlcul matemàtic?
Potser t’estiguis preguntant a hores d’ara, mentre les editorials, empreses de fabricació de joguines i videojocs s’adapten a la gamificació, què puc fer jo com a pare/mare? Doncs comença per desmitificar que els jocs només són per divertir-se, i a partir d’aquí creativitat al poder. Què tal si un diumenge plujós i fred decideixes fer al costat dels teus fills/es un trivial de ciències, socials o matemàtiques? I què tal disfressar-se i recrear al costat de tota la família la batalla de Trafalgar a qualsevol parc?
No tinguis por i llança’t al costat dels teus fills/es a crear jocs amb objectius didàctics. Durant el procés inventareu, planificareu, desenvolupareu les normes,… i tot això són competències bàsiques per a la societat actual i el món laboral. Quan jugueu passareu una estona divertidíssima, alhora que, de forma involuntària, els teus fills/es adquiriran nous coneixements.
Sigues un pioner/a i introdueix als teus fills/es en el món de la gamificació, ells t’ho agrairan i les avorrides tardes de diumenge es convertiran en fascinants hores d’aprenentatge.
Josep García. Psicòleg i Mestre d’ Educació Primària.