JOCS DE LLETRES
De vegades és bo avorrir-se perquè és quan entra en joc la nostra imaginació per crear i inventar nous jocs.
En aquest tutorial m’agradaria compartir quatre idees de jocs per aprendre les lletres d’una manera divertida i atractiva pels més petits.
Val a dir que cal adaptar el nivell de dificultat segons l’edat del infant o de les seves capacitats. Recordeu que el més important és jugar i treballar conjuntament amb ells, que es sentin recolzats i motivar-los a aprendre.
També, aquests jocs són una fantàstica alternativa a les pantalles i s’ho passaran genial aprenent a través del joc. Comencem!
1. Joc amb pincesPosar les pinces a la lletra corresponent per tal de completar la paraula.
Materials:• Cartolina • Tisores • Cinta adhesiva transparent • Pinces de fusta • Retolador permanent negre
Preparació:1. Preparar a l’ordinador (també es poden fer a mà) les paraules, posant en cada quadrat una lletra de la paraula. Imprimir i retallar les paraules, o simplement dibuixar a mà les lletres de cada paraula, i retallar. 2. Per folrar la cartolina, i que així sigui més duradora, cobrir cada paraula amb cinta adhesiva transparent per davant i per darrere, i retallar el sobrant. Si tens una màquina plastificadora a casa, et serà més fàcil. Ja tindrem les paraules preparades. 3. Dibuixar les lletres també a les pinces, per davant i per darrere. 4. Ja tenim el nostre joc de lletres llest.
Com s’hi juga?El nen/a haurà de posar cada pinça a la seva lletra de cartolina corresponent. |
2. Joc de classificacióFer paperets amb cada lletra i classificar-la al seu lloc corresponent.
Materials:• Una safata buida de bombons (amb uns 24 forats mínim) • Paper • Un retolador o bolígraf • Una safata o bol buit
Preparació:1. Retallar els paperets a la mateixa mida i fer-ne tants com buits tingui la safata dels bombons. 2. Dibuixar una lletra a cada paperet. En el nostre cas, només vam poder fer de l’A a la V. Pintar les lletres també a la safata dels bombons. 3. Plegar els paperets i posar-los al bol buit.
Com s’hi juga?El nen/a ha d’anar agafant els paperets un per un i posar-los a sobre de la lletra que hi ha dibuixada a la safata buida.
Altres opcions de joc:1.S’hi pot jugar sense la safata dels bombons, només amb els paperets de les lletres. Es va traient un paperet per torns, i cal anar dient noms que continguin o comencin per la lletra que hem agafat. 2. Es poden obrir tots els paperets i formar noms amb ells. També es poden proposar categories, per exemple, noms d’animals, de menjar, de material escolar,… |
3. Joc amb segellsAprendre les lletres mitjançant l’ús de segells.
Materials:• Segells de lletres • Una llibreta o full per pintar • Retoladors
Com s’hi juga?S’escriu a la llibreta un nom, i el nen/a l’ha tornar a escriure fent servir els segells de lletres. Si tenim diferents tintes, es poden utilitzar retoladors de colors i que el nen/a reprodueixi també el mateix color amb el segell i la tinta corresponent.
Altres opcions de joc:1. Si el nen/a és més gran, pot construir una frase escrivint amb els segells. 2.Es pot jugar al joc del penjat usant els segells. 3.Es tria un segell de lletra, i s’han de pensar paraules que comencin per aquesta lletra. |
4. Joc amb pissarraCom s’hi juga?Dibuixem puntets a la pissarra en forma de lletres i el nen els ha de resseguir per tal de crear les lletres.
Altres opcions de joc:1. Escrivim els diferents noms dels nens de la classe i el nen/a els ha de llegir. 2. Escrivim diferents lletres d’una paraula, deixant llocs en blanc per tal de que el nen/a escrigui la lletra que falta. 3. Escrivim una paraula i el nen/a l’ha de copiar. 4. Fem un dibuix i el nen/a ha d’escriure la paraula al costat. 5. Escrivim la lletra majúscula i el nen/a ha de fer la minúscula (o a l’inrevés). Es poden fer moltes activitats amb la pissarra, sempre adaptades a l’edat del infant.
Què aprenem amb aquests jocs de lletres?-A reconèixer les lletres. -A escriure el nostre nom. -A escriure paraules. -A classificar. -A jugar per torns. -A relacionar. -A cooperar plegats. -A imaginar alternatives de jocs i ser creatius. |
Per Míriam Perálvarez.