Jocs de taula
Tot i que el mes de març és el tret de sortida de la primavera, també és un dels mesos més freds de l’any i, junt amb l’abril, un dels mesos més plujosos, el que fa que sovint haguem d’estar més estona a casa que no pas al carrer. És per això que m’agradaria parlar-vos dels jocs de taula, ideals per aquesta època de l’any.
I fent referència a la Guia de Festes i Celebracions, de ben segur que més d’un d’aquests jocs també us faran gaudir en grup una força estona 🙂
Els jocs de taula, a més de divertits i entretinguts, tenen moltes altres avantatges:
• Passar temps en família: són una bona opció perquè tota la família passi temps junta, unida, divertint-se i enfortint les relacions.
• Bona alternativa a les pantalles: ja sabem la rapidesa amb la qual podem engegar una televisió o connectar-nos a Internet i, moltes vegades, passem més temps del recomanat davant de la pantalla. Els jocs de taula són una bona alternativa a les pantalles, on el nostre cervell es queda en standby. En canvi, en els jocs de taula, cal pensar, cooperar, analitzar…, és a dir, el nostre cervell no para de treballar i aprendre.
• Ens ensenyen a respectar les normes: en tot joc hi ha unes regles que han de ser respectades per jugar bé. Això ens ensenya que les regles i normes són bones per a un bon funcionament, tant en els jocs com en la vida, col·legi o relacions.
• Aprenem habilitats i capacitats jugant: no hi ha res millor que aprendre a través del joc. Jugar en família a jocs de taula ens ajuda a millorar la nostra capacitat d’anàlisi, a raonar i a treballar el pensament crític. També ens ajuden a millorar la concentració, memòria i presa de decisions.
• Impulsen la cooperació: en molts jocs de taula, cal jugar per equips i això és molt bo perquè ajuda a treballar i millorar la cooperació i les relacions interpersonals.
• Ens ensenyen a aprendre a gestionar la frustració i a saber perdre: en molts jocs, només hi ha un guanyador possible, i cal aprendre que no sempre es guanya. Els jocs de taula serveixen per treballar la frustració de perdre, així, quan estiguem en una situació de la vida real, haurem treballat la frustració i, al perdre, afrontarem el problema molt millor perquè haurem treballat moltes d’aquestes habilitats.
• Aprenem a respectar els torns: Els jocs de taula serveixen per respectar els torns, fent que cada jugador tingui el seu moment i aprenent que cal respectar-lo. Per això, en situacions de la vida real, sabrem que no som el centre d’atenció, que tots tenim la nostra oportunitat i que tots som iguals.
• Treballen la intel·ligència emocional: els jocs ajuden a millorar les relacions, l’autoestima, a ser pacients, a gestionar les emocions, a resoldre conflictes que puguin aparèixer…, i tot això ens servirà per ser més forts emocionalment en la vida real.
• Ens ajuden a ser més creatius: moltes vegades ens inventem alternatives de jocs o els adaptem als nostres gustos o capacitats.
Com veieu, els jocs de taula són una bona opció per aprendre jugant. A continuació, trobareu alguns dels nostres jocs preferits.
1. Micos bojos: Joc d’habilitat que consisteix en anar traient els palets de la palmera, intentant que no caiguin els micos a la sorra. A partir de 3 anys | |
2. Carcassone Junior: Cada jugador ha d’anar aixecant cartes formant i tancant camins per col·locar els ninots del seu color. Guanya el que primer col·loqui totes les seves fitxes. A partir de 4 anys | |
3. La Puça: Consisteix en fer saltar les fitxes dins del tauler o, millor encara, dins el gobelet central. Un joc molt entretingut, fàcil de portar si anem fora, de precisió i coordinació | |
4. Qui és qui?: Joc de preguntes on cal endevinar el personatge de la parella abans que ella ho faci. A partir de 6 anys | |
5. La Pesca: Primer es munta la peixera, després es col•loquen les fitxes dels animals dins, i amb la canya es van pescant totes les fitxes, les quals tenen una puntuació al darrere. A partir de 2 anys | |
6. Jenga: Es llença el dau per veure de quin color s’ha de treure el bloc. Perd el jugador que fa caure la torre de blocs. Un joc que a més de treballar el respecte de torns, treballa la precisió i coordinació. | |
7. Tossut: Aquest joc consisteix en col•locar tots els objectes a sobre del burret sense que aquest s’aixequi i faci caure els diferents elements. Nosaltres juguem a que som un equip i hem de guanyar el ruc, col•locant tots els objectes a sobre sense que salti. Amb aquest joc treballem en equip, respectem els torns, i millorem la precisió i l’equilibri, entre d’altres | |
8. Monopoly Junior: Clàssic joc que consisteix en adquirir carrers per cobrar-ne els lloguers. Amb la versió Junior, els nens a partir de 5 anys poden jugar i aprendre a sumar i comptar | |
9. El Lince: Cal anar traient les fitxes i trobar al tauler el dibuix resultant. Amb aquest joc treballem l’agudesa visual, la resposta ràpida, els torns i el llenguatge. A partir de 5 anys | |
10. Què sóc?: Consisteix en posar-se una carta al cap amb una diadema que inclou el joc i endevinar què ets fent preguntes als altres. |
Per Míriam Perálvarez.