La maleida hortografía (la maleïda ortografia)
Sí, sí, sé que fa mal a la vista el títol de l’article, però és amb el que ens trobem els mestres quan llegim les redaccions dels nostres alumnes. Alguna cosa estem fent malament perquè l’ortografia està en hores baixes. No sé si el culpable és el sistema educatiu caduc i canviant o la tecnologia, però el més normal del món és acabar amb mal de vista després de llegir alguns treballs.
No pensem que això és perquè en l’educació es barreja el català i el castellà, ja que fa 20 anys també es barrejaven i no existien els problemes ortogràfics de l’actualitat. D’altra banda, s’han simplificat les normes ortogràfiques, la gramàtica, etc., però això no ha comportat una millora en l’escriptura.
Plantejat el problema, què podem fer? Com podem millorar l’ortografia dels nostres fills i filles? La meva experiència em permet aconsellar un sistema fàcil, senzill i amb elevadíssim grau d’èxit. Aquest sistema es basa en treballar l’ortografia del vocabulari més freqüent que fan servir els nens i nenes segons la seva edat. Tots sabem que el llenguatge usat per un nen o nena de 6 anys no és el mateix que el d’un de 12 anys. Més concretament, s’ha de treballar l’ortografia de les 100/150 paraules més usades per a l’edat dels nostres fills o filles. Però ¿quines són aquestes paraules? La resposta demana escoltar-los amb atenció i ràpidament les identificarem. Un exemple d’això: no té sentit que a un alumne de segon de primària se li ensenyi a escriure perfectament la paraula “govern”, ja que no la fa servir mai. En canvi, té molt més sentit que aprengui a escriure “joguina”, ja que la fa servir constantment.
La forma d’aplicar el mètode és senzilla. Únicament hem d’anar anotant, en una cartolina, cadascuna de les paraules que detectem com freqüents. A poc a poc s’anirà completant el llistat i amb paciència s’ha d’anar memoritzant la forma correcta d’escriure-les. A partir de tercer es poden anar introduint les normes ortogràfiques per justificar el motiu pel qual una paraula s’escriu com s’escriu. L’objectiu és senzill, escriure bé les paraules que més fan servir.
Si fem una relació de les paraules que cal aprendre a escriure correctament (100/150) i les setmanes que té l’any (52), veiem que únicament són dues o tres paraules cada setmana. L’esforç és mínim si som constants i els resultats garantits.
Us animeu a intentar-ho? Segur que els feu un favor als vostres fills i filles i l’ortografia deixarà de ser un maldecap tant per a ells com per a nosaltres.
Per Josep García Mingorance.
Psicòleg i Mestre d’Educació Primària.