MANIFEST DE LES ESCOLES BRESSOL PRIVADES DE CATALUNYA
Una de les Escoles Bressol col·laboradores a la Kids, ens fa arribar aquest manifest del Col·lectiu d’Escoles Bressol Privades de Catalunya respecte les darreres mesures adoptades per la Covid-19 i que vol compartir amb tots nosaltres:
El conseller d’Educació, Sr. Josep Bargalló i Valls, ens obliga a les Escoles Bressol Privades de Catalunya a seguir una sèrie de pautes pel que fa a les condicions de prevenció, higiene i seguretat en l’obertura dels nostres centres en la fase 2.
Concretament, ens obliga a una adequació dels espais i a la reorganització dels centres amb mesures que presenten una notable dificultat i que comporten una necessària disminució del nombre d’infants que podrem acollir a cada llar.
Per tot això, en territoris en fase 2 de la desescalada, el Departament d’Ensenyament ens autoritzarà a les titularitats de cada llar d’infants privada a reobrir-les sempre que confirmem el compliment de les mesures de prevenció sanitàries i d’higiene, i l’aplicació de les mesures d’adequació d’espais i de reorganització de la llar, amb un màxim de 5 infants per espai i en cap cas amb infants de 0 a 1 any, al·legant que és el grup de més vulnerabilitat a causa de la immaduresa del seu sistema immunitari. A més, no podrem oferir el servei de menjador.
En cas que les llars capacitades per a l’obertura en la fase 2 no puguem oferir el nostre servei a tots els infants que teníem matriculats abans del 12 de març, prioritzarem els infants els progenitors dels quals, per motius laborals i professionals, hagin de fer treball presencial sense possibilitat de flexibilitzar-lo.
Sobre aquest pronunciament voldríem recalcar que, ni abans ni després de la suspensió de l’activitat educativa arran del confinament, les Escoles Bressol Privades de Catalunya no hem rebut cap comunicat per part del Departament d’Ensenyament, sinó que hem anant coneixent la situació alhora que tots els ciutadans, a través dels mitjans de comunicació.
Les Escoles Bressol Privades també formem part del sistema educatiu de Catalunya. L’educació infantil de Primer Cicle és un ensenyament reglat. Som el pilar bàsic de la formació que els nens i nenes rebran fins al final de l’etapa educativa obligatòria, als 16 anys, ja que els oferim un entorn on poden experimentar i crear, facilitem el desenvolupament i l’autonomia dels infants i fomentem les primeres relacions socials i el desenvolupament del llenguatge tant oral com corporal i musical.
Ens hem sentit invisibles perquè, amb les seves accions, el Departament ha demostrat que no té cap consideració per les escoles bressols, per les famílies ni tampoc, cosa més greu, pels més de 30.000 infants que assisteixen a escoles bressol privades a Catalunya.
Ens preguntem, doncs, si hi ha cap etapa educativa més important i alhora més ignorada que la nostra.
Entre altres mesures de protecció o prevenció davant la propagació del virus Covid-19, n’hi ha tres que no tenen en compte la realitat de l’escola bressol i del moment maduratiu en què es troben els infants que hi assisteixen, atesa la seva curta edat.
Es tracta del distanciament social entre companys/es, la manca de comunicació no verbal (per l’ús de mascaretes) i la impossibilitat de contacte físic amb l’educador/a, tan necessari dos mesos i mig després del tancament forçós (adaptació).
- El distanciament social entre infants d’1 a 3 anys que es proposa no és possible a causa de l’edat de l’alumnat i de la importància del contacte físic, que per al seu desenvolupament òptim és necessari en aquesta etapa.
- L’ús de mascaretes durant el dia elimina gairebé completament l’expressió facial i priva els/les mestres de la comunicació no verbal, una eina necessària per transmetre als infants informació de vital interès per al futur desenvolupament del llenguatge verbal. Les expressions facials són bàsiques per mostrar les nostres emocions i compartir-les amb ells i elles. Els infants d’aquesta edat són molt observadors i han de poder experimentar amb el llenguatge no verbal abans no arribi la parla, a mesura que nosaltres els fem el retorn i els mostrem les nostres emocions.
- Els infants han estat dos mesos i mig, com a mínim, sense anar a l’escola bressol i és molt possible que a la tornada reclamin que els agafin a coll o els consolin si se senten angoixats, cosa que passa habitualment. Com a professionals que atenem també les necessitats emocionals dels infants, no podem deixar sense resposta aquesta demanda, perfectament comprensible després d’un període tan llarg amb la família.
Ens preguntem quins experts en Educació Infantil de 1r Cicle han assessorat el Sr. Bargalló per prendre aquestes mesures i si, com sembla, l’escola bressol i l’etapa de 0 a 3 anys continuen sent les grans desconegudes del Departament d’Ensenyament.
El Departament ens obliga a tenir unes instal·lacions determinades i a seguir unes pautes i una normativa de salubritat i salut gairebé iguals que les dels hospitals, i ara, amb el pretext de la desescalada del coronavirus, ens vol convertir en UCIs, cosa que econòmicament les escoles bressol no estem capacitades per oferir.
Amb una ràtio de 5 infants per educador/a no podem complir amb allò a què el Departament ens obliga. No tenim ni prou espai ni prou professionals.
No tenim opció d’utilitzar altres espais, a diferència d’altres escoles que poden adequar els seus equipaments municipals, ni podem contractar nou professorat en la situació econòmica en què ens trobem dos mesos i mig després del tancament forçós.
Excloure el servei de menjador de l’horari escolar ens obliga a tenir els infants un màxim de 3 o 4 hores al dia i anar a dinar a casa.
No podem oblidar que les quotes educatives de cada escola bressol ja estaven pactades amb les famílies en el moment de la inscripció i no les podem modificar a mig curs pel mateix servei, sense deixar de banda el fet que la situació econòmica de moltes famílies ha canviat radicalment.
La condició de la ràtio és totalment insostenible econòmicament, si no és que l’administració destina ajuts extraordinaris a aquesta finalitat.
Cal que arribin les ajudes del pla de rescat que semblava que tenia previst el Sr. Bargalló per fer viable la continuïtat dels nostres centres.
Ara mateix, la nostra situació econòmica és de màxima gravetat i és urgent que s’aprovin mesures econòmiques de suport a les nostres llars per no arribar a una situació irrecuperable d’obligat tancament en un futur molt immediat, cosa que provocaria un dany molt gran a l’Educació Infantil de 1r Cicle a Catalunya, ja que més de la meitat dels nens de 0 a 3 anys quedarien sense escolaritzar.
A Catalunya hi ha un total de 529 escoles bressol privades, on treballen gairebé 6.000 professionals. No oblidem que, en els seus orígens, les escoles bressol a Catalunya han estat iniciatives privades, cosa que ha ajudat els municipis a oferir un servei de qualitat per a infants de 0 a 3 anys, alhora que es generaven llocs de treball per a moltes dones (ja que la gran majoria de professionals de l’educació són, precisament dones). A més, fora del nostre sector, des de fa més de 40 anys, la nostra existència ha ajudat moltes dones a aconseguir una conciliació laboral i familiar real.
Tenim la sensació que el Departament s’ha oblidat completament de la tasca que hem fet durant tots aquests anys.
Les mesures del Sr. Bargalló portaran, sens dubte, com a conseqüència que es perdin llocs de treball, tant directes (professionals de l’educació que treballen en una escola bressol privada) com indirectes (fruit de la falta de conciliació familiar), ja que en la majoria de casos són les mares les que demanen una reducció de jornada per guàrdia i custòdia.
Les Escoles Bressol Privades de Catalunya volem denunciar que des del primer minut hem tingut una sensació d’ambigüitat total.
A poques setmanes de la reobertura, les mesures publicades no responen a la majoria de les nostres preguntes.
- Quin criteri seguirem a l’hora d’excloure una família que vulgui portar el seu fill o filla a l’escola bressol quan en el mateix espai més de 5 famílies demostrin que han de treballar de manera presencial?
- Com determinarem qui sí o qui no?
- Les famílies amb infants amb NEE tindran prioritat?
- En tindran els infants de famílies amb seguiment per part dels serveis socials?
- Quan parlem d’espai, a quins espais de l’escola ens referim?
- De quants metres quadrats parlem?
- Podrem partir espais ja existents?
- Necessitarem mampares?
- Cada espai ha de tenir canviador, lavabo?
- Què passa si un infant es posa malalt al centre?
- Quin protocol mèdic seguirem amb els infants i amb les educadores?
- Ens enviaran les normes i mesures a seguir o hem d’esperar que es repeteixi el que ha passat en centres assistencials com les residències d’avis?
En resum, les instruccions sobre tots aquests aspectes han estat molt vagues, i això no ha fet més que generar angoixa social, a la qual nosaltres no podem respondre.
Volem manifestar que les Escoles Bressol Privades de Catalunya tenim moltes ganes d’obrir els nostres centres, però que en aquestes condicions no ho podem fer.
Si les autoritats sanitàries no veuen viable garantir la salut i el benestar dels infants, el personal docent i no docent i les famílies, alhora que es respecten les característiques específiques de les nostres llars i dels infants que hi assisteixen, potser seria millor buscar una alternativa que garanteixi totes dues coses.
Per tots aquests motius pensem que s’han de substituir aquestes mesures per unes altres pensades per a infants de fins a 3 anys o bé prohibir l’obertura de les escoles bressol fins que no es reuneixin els requisits sanitaris adequats, alhora que es garanteixi una correcta actuació de les professionals que hi treballen.
En conseqüència, demanem al Departament:
- Que ens faci arribar uns protocols clars i acceptables, així com els mitjans necessaris per aplicar-los.
- Que arribi amb celeritat el pla de rescat del qual parla el Sr. Bargalló, perquè ja estem en perill d’extinció.
- Que el conseller es replantegi les declaracions que fa sobre les escoles bressol i l’activitat que desenvolupem. Sentir un conseller d’Ensenyament parlar de nosaltres com si fóssim un “servei de guarda” és indignant.
Com que el conseller ens ha deixat palès el gran desconeixement que té de l’etapa de 0 a 3 anys, estem disposats/ades a explicar-li quines són les necessitats d’aquests infants i en què consisteix la nostra tasca.
Col·lectiu d’Escoles Bressol Privades de Catalunya 21 de Maig de 2020