Per què? Per què? i Per què?
Ja tenim l’estiu a sobre, les vacances a tocar, la calor insuportable i els nostres fills i filles donant guerra a tota hora. Són coses ineludibles i com a tal, més val acceptar-les que lluitar contra impossibles. Com que no sóc expert en vacances ni en calor, pocs consells puc donar. Respecte a l’aprenentatge dels nostres petits, aquí si que us puc donar un cop de mà. Avui us explicaré un exercici que he dut a terme a classe aquest curs amb el qual els nens han estat súper entretinguts, motivats i han après molt.
És un exercici que es pot fer a casa, és vàlid per a tota primària i es diu: “La borsa dels per què”.
Aquest exercici consisteix a crear una carpeta, bossa, caixa, etc, ben decorada i deixar-la en un lloc fix a l’abast dels nostres fills. Al seu costat, posarem uns quants fulls de paper i un llapis. Fins aquí tot el necessari per a l’exercici.
I ara, què fem? Doncs cal explicar als nostres fills i filles, que són científics i que els científics es fan preguntes constantment i les responen. A partir d’aquest moment i durant tot l’estiu, seran els científics de la casa i han de preguntar-se el per què de moltes coses. Cada vegada que se’ls ocorri una pregunta hauran d’anar al racó on hi ha la bossa dels per què, escriure la seva pregunta i ficar-la a dins.
Us asseguro que en pocs dies la bossa estarà plena i ara és quan comença la part més entretinguda de l’exercici. Buidem la bossa al costat dels nostres petits i anem llegint les preguntes una a una. No en respondrem cap, i deixarem que ells i elles escullin 2 o 3 preguntes de les que han fet.
Durant 2 o 3 dies hauran d’investigar aquestes preguntes que han escollit i intentar contestar-les amb ajuda de Youtube, webs, biblioteca, etc. Un cop tinguin la resposta, el nivell d’exigència de la mateixa vindrà marcat pel curs que estiguin fent els nostres petits, hauran d’anotar-la a la seva llibreta de científic/a i posteriorment fer-nos una exposició oral de la mateixa. Arribat el moment de la seva exposició oral, haurem de donar nosaltres resposta a la resta de pregunta que ells/es no van escollir.
Us asseguro que amb aquest exercici tindreu entretinguts i entretingudes els petits i sense adonar-se estaran repassant “medi natural i social”, català, castellà, comprensió lectora, matemàtiques, exposició oral, etc. Ah! I no us penseu que les preguntes seran fàcils. Per posar-vos un exemple de primer de primària, van preguntar: Per què els pentagrames tenen 5 línies? Per què la terra és rodona? Per què es van extingir els dinosaures?
Doncs ja teniu una forma de que els petits s’ho passin bé, juguin a ser científics mentre repassen continguts del curs, aprenen coses noves i el millor de tot, GAUDINT.
Bon estiu.
Per Josep García Mingorance.
Psicòleg i Mestre d’Educació Primària.