Com sobreviure a un estiu amb nens?
Josep García. Psicòleg i Mestre d’ Educació Primària.
A aquesta alçada de l’any als nostres fills i filles se’ls il·luminen els ulls d’una manera especial, estan més nerviosos i intranquils que habitualment i se senten amb una energia inesgotable. Tot això simplement respon a una paraula que no deixa de repetir-se diàriament a classe: “VACANCES”.
Els famosos tres mesos de vacances, en acabar el curs escolar, són la felicitat eterna per als nostres petits i petites, però també es converteixen en un sofriment per a molts pares i mares. Molts i moltes de vosaltres / es em pregunteu: “què faig amb els nens durant aquest temps?, s’avorreixen amb tot, només fan que mirar la televisió, no hi ha forma de treure’ls de la piscina…” La solució a totes aquestes qüestions podria ser apuntar els fills a algun casal d’estiu, omplir-los de quadernets de repàs o fer uns intensius de platja i piscina diàriament. No us diré que això estigui malament, però sí que vull proposar-vos 5 punts bàsics perquè l’estiu deixi de ser un patiment i es converteixi en una experiència positiva per a tots:
- L’estiu és per divertir-se i ser feliç. El treball dur, els deures, i l’anar a dormir d’hora s’han acabat. Si cal fer alguna cosa que no és divertida, simplement no la facis i fes una altra cosa.
- Si sempre apel·lo a ser creatiu, a l’estiu cal multiplicar la creativitat per deu. ¿I si en comptes d’anar a la platja durant el dia, preparem una aventura per anar a la platja de nit? (Això sí, amb llanternes i a la recerca del tresor del pirata Patachunga).
- Utilitza la tecnologia com a aliada i no com a motiu d’enuig. Està molt bé que els petits juguin una estona cada dia amb la tablet, o consola … però, i si ens preocupem de buscar alguns jocs que serveixin per practicar l’après durant el curs? Hi ha milers d’aplicacions per a mòbil, divertidíssimes i educatives. Ara mateix, estic immers en una competició amb la meva filla fent servir una aplicació que li permet practicar reflexos, percepció del temps, habilitat visual-motriu … en la qual ella va pel nivell 32 i jo pel 26. La seva cara de satisfacció quan juga i supera un nivell, no té preu i el millor de tot és que està repassant moltes de les activitats treballades en psicomotricitat durant el curs. Recordeu el que he comentat en articles anteriors sobre la gamificació.
- A l’estiu les presses no existeixen, aprofita qualsevol situació per anar a poc a poc. Durant l’any la nostra rutina és contra rellotge, i ara és el moment de gaudir del temps. Seu en un banc amb el teu fill o filla i mireu les formes dels núvols, parlar de com és la gent que veieu, noteu la brisa del vent a la cara … Estarà aprenent una cosa que la societat d’avui en dia s’està perdent, el gaudir de l’aquí i l’ara.
- Cada dia és una aventura diferent, sigues valent i trenca amb el clàssic, les rutines de la resta de l’any, el típic… els petits t’ho agrairan i descobriran que la vida no és simplement “això que es fa repetitivament cada dia”. Per què no desconnectar un dia la televisió i encendre la ràdio? Un concurs de ball ?, unes hores cantant com una estrella del pop? …
Aquests són només uns exemples que dono als pares i mares que em pregunten sobre quins quaderns de repàs els poden compren al seu fill o filla. I reitero, que no seré jo el que digui que està malament passar tres mesos torrant-se al sol o omplint quaderns de deures … però, què passaria si aquest any proposem un estiu diferent? Descobreix-ho i omple de felicitat les vacances dels teus fills i filles.