Què en sabem del TDAH?
Avui dia quan es detecta que un nen\a és nerviós, mogut, distret, té un baix rendiment escolar, … es diu que potser té TDAH (Trastorn per Dèficit d’Atenció i Hiperactivitat).
El TDAH és un trastorn d’origen biològic i crònic que acostuma a iniciar-se als 7 anys i és quan el nen\a presenta hiperactivitat, impulsivitat i inatenció.
Existeixen diferents factors que contribueixen al desenvolupament del TDAH: predisposició genètica, baix pes al néixer, consum de tabac\alcohol durant l’embaràs…
Els principals símptomes clínics són:
- Dèficit d’atenció: dificultats en organitzar tasques, iniciar-les, mantenir l’atenció en activitats…
- Hiperactivitat: nens\es en moviment constant, tenen més accidents…
- Impulsivitat: dificultats per inhibir respostes, actuen sense pensar les conseqüències…
- Baix rendiment escolar: problemes d’aprenentatge, baixa comprensió lectora, dificultats per resoldre problemes matemàtics.
És important diagnosticar el TDAH com més aviat millor ja que del 35% al 85% dels casos persisteixen a l’adolescència fins a l’edat adulta.
Pla clínic per abordar el TDAH:-
- Tractament psicològic: entrenament en habilitats socials, reforçar comportaments positius, definir normes clares, definir rutines estables…
- Tractament farmacològic: principalment d’estimulants, ja que el TDAH va relacionat amb baixos nivells de noradrenalina.
- Estratègies amb els pares: assessorament i suport als pares, aportació de tècniques per a tractar i conviure amb el TDAH: aprendre a controlar el nen\a en llocs públics, prevenir “explosions del nen”, economia de fitxes…
- Estratègies amb l’escola i professorat: Buscar sinergies, pautes de control de l’alumne amb TDAH, reforç escolar, intervenció positiva dels professors….
Un bon diagnòstic a temps permet treballar el TDAH des de tots els àmbits (escolar, familiar, personal) i al nen\a a tenir un desenvolupament controlat i normalitzat al llarg del seu creixement.
Per Miriam Turon López. Responsable Comunciació Servei Salut Mental.